Vektorová grafika

Tématický článek o vektorové grafice

… označuje jeden ze dvou hlavních způsobů ukládání dvourozměrných obrázků v elektronické podobě.


Na rozdíl od bitmapové grafiky, u které se obrázek skládá z jednotlivých bodů, vektorová grafika využívá k popisu obrázků přesně definovaných geometrických útvarů, jako jsou body, přímky, mnohoúhelníky a především křivky, jimiž je možné jednoduše popsat jakýkoliv tvar.

Výhody

  • Možnost jakýchkoliv změn velikosti obrázku, aniž by to mělo vliv na jeho kvalitu (toho se využívá například u vektorových map),
  • možnost pracovat s jednotlivými prvky obrázku nezávisle na prvcích ostatních,
  • malá datová velikost vektorové grafiky.

Nevýhody

  • Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo skeneru.
  • Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová.

Použití

Vektorová grafika se nejčastěji používá na tvorbu logotypů, počítačovou sazbu, ilustraci a také například při tvorbě flashových animací. Mezi nejznámější vektorové editory patří Adobe Illustrator, Corel Draw a Inkscape.

Formáty vektorové grafiky

  • .eps, .ps – PostScript
  • .pdf – Portable Document Format
  • .ai – Adobe Illustrator Artwork
  • .cdr – Corel Draw
  • .svg – Scalable Vector Graphics
  • .zmf – Zoner Callisto
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *